“The socio-educator was the first person I felt accompanied me”. The subjectification function of institutional support in the biography of a young person in a context of precarity.

Authors

  • FRANCISCO GHISIGLIERI Becario Postdoctoral del Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPsi)-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet)/Universidad Nacional de Córdoba (UNC). https://orcid.org/0000-0002-3079-2964
  • GRISELDA CARDOZO Investigadora del Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPsi)-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet)/Universidad Nacional de Córdoba (UNC). https://orcid.org/0000-0002-2919-2283
  • SILVIA GRINBERG Investigadora principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet), directora del Laboratorio de Ciencias Humanas LICH-UNSAM-CONICET. Secretaria de Investigación (UNSAM). https://orcid.org/0000-0001-9261-9035

Abstract

This paper presents conceptual reflections regarding the subjectification functions performed by professionals in social and educational institutions when supporting youth in contexts of precarity. Drawing on an interdisciplinary approach, it incorporates theoretical contributions from psychoanalysis, education, and sociology. The life story of an 18-year-old youth is analyzed, providing a situated approach to how institutional presences are interwoven into their biographical trajectory. The results highlight the capacity of institutional relationships to produce interruptions in processes of desubjectivation, opening up new horizons of life.

Keywords:

SUBJECTIFICATION FUNCTION, BIOGRAPHICAL STUDIES, PRECARIOUS

Author Biographies

FRANCISCO GHISIGLIERI, Becario Postdoctoral del Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPsi)-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet)/Universidad Nacional de Córdoba (UNC).

Becario Postdoctoral del Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPsi)-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet)/Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Miembro del Observatorio de Adolescencia (UNC). Doctor en Psicología (UNC), Especialista en Métodos y Técnicas de la Investigación Social (CLACSO) y Licenciado en Psicología (Universidad Católica de Córdoba). Correo electrónico: francisco.ghisiglieri@mi.unc.edu.ar

GRISELDA CARDOZO, Investigadora del Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPsi)-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet)/Universidad Nacional de Córdoba (UNC).

Investigadora del Instituto de Investigaciones Psicológicas (IIPsi)-Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet)/Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Directora del Observatorio de Adolescencia (UNC), Doctora en Psicología (UNC); Posdoctorado en Investigación en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud (RED CLACSO); Profesora Titular Psicología de las Adolescencias y Juventudes A (Facultad de Psicología, UNC). Correo electrónico: griselda.cardozo@unc.edu.ar

SILVIA GRINBERG, Investigadora principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet), directora del Laboratorio de Ciencias Humanas LICH-UNSAM-CONICET. Secretaria de Investigación (UNSAM).

Investigadora principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet), directora del Laboratorio de Ciencias Humanas LICH-UNSAM-CONICET. Secretaria de Investigación (UNSAM). Doctora en Ciencias de la Educación (UBA) y Magíster en Ciencias Sociales por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Profesora en la Escuela de Humanidades de la Universidad Nacional de San Martín (EHU-UNSAM). Correo electrónico: grinberg.silvia@gmail.com